Model to substitute the use of animals for the practice of equine palpation in the teaching of veterinary medicine

Authors

  • Renato Aguirre da Silva Consultório Veterinário Renato Aguirre

DOI:

https://doi.org/10.31533/pubvet.v16n12a1284.1-8

Keywords:

Mannequin, methods, substitute model, reproduction

Abstract

The use of live animals for didactic or scientific experiments is strongly questioned by animal protection NGOs, by society, even by the profile of students who enter universities, where ethics in the use of live animals in practical teaching are questioned, in addition to of animal welfare. An alternative mannequin model was developed with easily accessible and manipulated materials. The 'AGUIRRE' manikin is used to practice palpation of the uterus and ovaries, providing students with a little of the sensations, stimulating the senses, such as the force to be exerted and each portion of the female reproductive system, in the way in which the emptying of the rectum for a better definition of the structures to be evaluated by the veterinarian.

References

Andrade, J. N. B. M. (2009). Apresentação de um dispositivo artesanal para treinamento de aplicação de nós cirúrgicos. Clínica Veterinária, 14(83), 42–43.

Balcombe, J. (2004). Humane education’s expanding niche. Journal of Applied Animal Welfare Science, 7(3), 221–223.

Barbudo, C. R. (2006). O uso prejudicial de animais como recurso didático.

Bones, V. C., & Molento, C. F. M. (2012). Alternativas ao uso de animais de laboratório no Brasil. Veterinária Em Foco, 10(1), 103–112.

BRASIL. Lei Federal nº 11.794/2008. Regulamenta o inciso VII do § 1o do art.225 da Constituição Federal, estabelecendo procedimentos para o uso cientifico de animais; revoga a Lei nº 6.638, de 8 de maio de 1979 e dá outras providências. Diário Oficial da União [ da República Federativa do Brasil]. Brasília, 08 out. 2008ª. Seção 1, p.9.

Buyukmihci, N. C. (2007). Non-violence in surgical training. REDVET, 8(12B), 1–35.

Calazans, N. C. (2013). O ensino e o aprendizado práticos da anatomia humana: uma revisão de literatura. Medicina.

Cazarin, K. C. C., Corrêa, C. L., & Zambrone, F. A. D. (2004). Redução, refinamento e substituição do uso de animais em estudos toxicológicos: uma abordagem atual. Revista Brasileira de Ciências Farmacêuticas, 40(3), 289–299.

Ciffoni, E. M. G., Sant, D. de M. G., Acco, A., Neto, J. T. B., & Lima Evangelista, C. A. (2001). Comitê de Ética em Pesquisa Envolvendo Experimentação animal da Universidade Paranaense-CEPEEA/UNIPAR. Arquivos de Ciências Veterinárias e Zoologia Da UNIPAR, 4(2), 207–214.

Coscarelli, C. V. (1998). O uso da informática como instrumento de ensino-aprendizagem. Presença Pedagógica, 4(20), 37–45.

Costa Neto, J. M., Martins Filho, E. F., Carneiro, R. L., Moraes, V. J., & Teixeira, D. M. (2011). Importância do estágio na formação do cirurgião. Revista Ciência Em Extensão, 7(2), 110–114.

Diniz, R., Duarte, A. L. A., Oliveira, C. A. S., & Romiti, M. (2006). Animais em aulas práticas: podemos substituí-los com a mesma qualidade de ensino? Revista Brasileira de Educação Médica, 30(2), 31–40. https://doi.org/10.1590/s0100-55022006000200005.

Flato, U. A. P., & Guimarães, H. P. (2011). Educação baseada em simulação em medicina de urgência e emergência: a arte imita a vida. Revista Brasileira de Clinica Médica, 9(5), 360–364.

Freitas, A. I. A., & Rosato, G. R. (2011). Estudo ético e científico sobre o uso de métodos alternativos no ensino de práticas cirúrgicas na Medicina Veterinária. PUBVET, 5(9), Art-1050. https://doi.org/10.22256/pubvet.v5n9.1053.

Hansen, L. A., & Boss, G. R. (2002). Use of live animals in the curricula of US medical schools: survey results from 2001. Academic Medicine, 77(11), 1147–1149. https://doi.org/10.1097/00001888-200211000-00018.

Jukes, N., & Chiuia, M. (2003). From guinea pig to computer mouse. In Alternative methods for a progressive, humane education.

Knight, A. (1999). Alternatives to the harmful use of animals in physiology teaching laboratories (p. 121).

Knight, A. (2007). Humane teaching methods prove efficacious within veterinary and other biomedical education. AATEX, 14, 213–220.

Lima, K. E. C., Mayer, M., Carneiro-Leão, A., & Vasconcelos, S. (2008). Conflito ou convergência? percepções de professores e licenciandos sobre ética no uso de animais no ensino de zoologia. Investigações Em Ensino de Ciências, 13(3), 353–369.

Magalhães, M., & Ortêncio Filho, H. (2006). Alternativas ao uso de animais como recurso didático. Arquivos de Ciências Veterinárias e Zoologia Da UNIPAR, 9(2), 147–154.

Matera, J. M. (2008). O ensino de cirurgia: da teoria à prática. Ciência Veterinária Nos Trópicos, 11, 92–101.

Mota, A. M. V., Benevides, A. M. L. N., Rebouças, N. F., Melo, S. R., Pôrto, V. C., & Silva Filho, A. R. (2009). Treinamento para a colecistectomia videolaparoscópica em manequins plásticos. Revista Do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, 36, 173–176. https://doi.org/10.1590/s0100-69912009000200016.

Oliveira, H. P. (2008). Situação atual do ensino da técnica cirúrgica e da clínica cirúrgica. Ciência Veterinária Nos Trópicos, 11(2), 93–94.

Otoch, J. P., Pereira, P. R. B., Ussami, E. Y., Zanoto, A., Vidotti, C. A., & Damy, S. B. (2012). Alternativas ao uso de animais no ensino de técnica cirurgica. Revista Da Sociedade Brasileira de Ciência Em Animais de Laboratório, 1(1), 33–40.

Presgrave, O. A. F. (2002). Alternativas para animais de laboratório: do animal ao computador. In A. Andrade, S. C. Pinto, & R. S. Oliveira (Eds.), Animais de laboratório: criação e experimentação. Edotora Fiocruz.

Raymundo, M. M., & Goldim, J. R. (2004). Diretrizes para a utilização de animais em experimentos científicos.

Reis, P. C., & Tréz, T. A. (2009). A experimentação animal na Universidade Federal de Goiás: elementos para uma abordagem crítica. Revista Contrapontos, 9(2), 77–89.

Rezende, A. H., Peluzio, M. do C. G., & Sabarense, C. M. (2008). Experimentação animal: ética e legislação brasileira. Revista de Nutrição, 21, 237–242.

Rivera, E. A. B., Amaral, M. H., & Nascimento, V. P. (2006). Ética e bioética aplicadas à medicina veterinária. Editora da Universidade Federal de Goiás.

Rowan, A. N., & Andrutis, K. A. (1990). Alternatives: A socio-political commentary from the USA. Alternatives to Laboratory Animals, 18(1), 3–10. https://doi.org/10.1177/026119299001800102.1.

Russell, W. M. S., & Burch, R. L. (1959). The principles of humane experimental technique. Methuen.

Schnaider, T. B., & Souza, C. (2003). Aspectos éticos da experimentação animal. Revista Brasileira de Anestesiologia, 53(2), 278–285.

Seixas, M. M., Virgens, J. H. A., Melo, S. M. B., & van Herk, A. G. S. (2010). Consciência na substituição do uso de animais no ensino: aspectos históricos, éticos e de legislação. Revista Brasileira de Direito Animal, 5(6).

Silva, R. M. G., Matera, J. M., & Ribeiro, A. A. C. M. (2003). Avaliação do método de ensino da técnica cirúrgica utilizando cadáveres quimicamente preservados. Revista de Educação Continuada Em Medicina Veterinária e Zootecnia Do CRMV-SP, 6(1/3), 95–102.

Tudury, E. A., & Potier, M. A. (2008). Métodos substitutivos ao uso de animais vivos no ensino-métodos alternativos para aprendizado prático da disciplina técnica cirúrgica veterinária. Ciência Veterinária Nos Trópicos, 11(1), 92–95.

Zanetti, M. B. F. (2009). O uso experimental de animais como instrumento didático nas práticas de ensino no curso de medicina veterinária. IX Congresso Nacional de Educação–EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia.

Published

2022-12-22

Issue

Section

Bem-estar e comportamento animal

How to Cite

Model to substitute the use of animals for the practice of equine palpation in the teaching of veterinary medicine. (2022). Pubvet, 16(12), e1284. https://doi.org/10.31533/pubvet.v16n12a1284.1-8